”Train the trainer” i repris redan 15/10!

Trots inledande rejält teknikstrul så blev min workshop 30 september ”train the trainer” mycket uppskattad av deltagarna. Med alla kloka och intressanta frågor jag fick så stärktes jag i övertygelsen om att jag, med mina 22 års erfarenhet av medieträning/krishantering, har något att ge de som medietränar ”inhouse”, det vill säga coachar sina chefer och talespersoner som anställda kommunikatörer.

Så här skrev exempelvis Caroline Sörensen från Karlstads kommuns barn- och ungdomsförvaltning efteråt:

”Paul bjöd på ett batteri av konkreta tips för att lyckas med medieträning. Att få möjlighet att ställa frågor till ett riktigt medieproffs gav mig både inspiration och ny energi i mitt arbete, inte minst när det kommer till upplägg av vass mediecoachning. Jag kommer garanterat gå fler utbildningar med Paul i framtiden – om den möjligheten ges”.

 

Jag har alltså bestämt mig för att köra en repris på workshopen ”train the trainer” redan torsdagen den 15  oktober 9-12.

Det här får du lära dig

  • Hur hanterar jag nervositet hos talespersonen?
  • Hur får jag chefer att förstå medielogiken när den drabbar affärsnyttan?
  • Hur plockar jag fram chefens bästa mediala jag?
  • När ska jag använda TV-kamera, när är det bäst att avstå?
  • Vilka är chefens/talespersonens viktigaste saker att tänka på under intervjun?
  • Hur ställer jag tuffa frågor utan att förstöra relationen till talespersonen
  • När är det bäst att ta in en extern medietränare?
  • Hur får jag chefernas öra i mitt budskap att medieframträdanden alltid måste förberedas?
  • Jag ger också deltagarna de slides jag brukar använda, samt en PDF efter avslutad workshop med mina 20 bästa medieträningstips i punktform.

Workshopen begränsas, som förra gången, till 4o deltagare.

Den kostar 5 000 kr exklusive moms för en deltagare, 7 500 för två från samma organisation.

Mejla namn, organisation/företag, aktuell mejladress samt fakturaadress till paulronge@me.com så skickar jag en länk till Zoom-mötet den 14/10.

Paul Ronge

2 reaktioner till “”Train the trainer” i repris redan 15/10!”

  1. Karlstads kommuns barn- och ungdomsförvaltning? Känns ytterst tveksamt att en sådan verksamhet ska lägga pengar på medieträning. Gör de ett rimligt arbete ska de bara kunna svara ärligt, rakt upp och ned, på frågor från journalister. Med tanke på att det var 40 deltagare för något som pågick en halv dag fanns det väl knappast utrymme för verksamhetsspecifika råd heller?

  2. Hej Peter, tack för din kommentar, saklig och viktig! Det är just risken att medborgarna ska ha den uppfattningen: ”det är bara att svara ärligt rakt upp eller ner” som gör att många kommuner säkert tvekar att ta mitt erbjudande. Det är ju sällan så enkelt. Svar och budskap ska levereras så klart och redigt som möjligt och det kräver förberedelser. Förstår man medielogiken blir det ännu lättare att ge de besked kommuninvånarna kräver och förtjänar. Jag har jobbat med det här i 22 år, med massor med kommuner, privata företag och enskilda. Om kommunikation med media och omvärlden vore så enkelt tror du då att jag hade kunnat ha en marknad och jobba med detta heltid så många år?
    Kommunikatörerna behöver få respekt för vikten att kommunicera bra och de behöver få tid och möjlighet att coacha chefer och talespersoner. Jag hoppas så många kommuner som möjligt förstår kärnan i mitt erbjudande och att det är ett prisvärt sätt att använda skattemedel. Och till din sista kommentar: Jag hade inte 40 deltagare, knappt ens hälften anmälda. Men jag hann ta verksamhetsspecifika frågor från alla som ställde frågor. Och jag hade hunnit det om de hade varit 40 också.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *