Ny omgång av ”Train the trainer”

 

Välkommen till min workshop ”Train the trainer”  12/11-2020!

Efter 22 år som medietränare och krishanterare bestämde jag mig tidigt i höstas att lära ut mina bästa medieträningstips i konceptet ”Train the trainer” – inspiration och kompetensutveckling för de som medietränar sina talespersoner och chefer ”inhouse”, det vill säga som anställda.

Det kan verka som hål i huvudet att lära ut sin bästa konkurrensfördel, men i den här bloggposten inför första workshopen den 30 september, förklarade jag varför.

Det har gått så bra och varit så givande också för min egen del, så jag kör en tredje workshop för i år, 9-12, 12 november via Zoom.

Men denna gång koncentrerar jag mig helt på kommunikatörer i kommuner, regioner och myndigheter.

Så här skrev jag på LinkedIn inför den andra workshopen 15 oktober:

”Jag ser väldigt gärna kommunikatörer från kommuner, regioner och myndigheter på min workshop ”Train the trainer” den 15 oktober. Orsak:
Ni måste vara mycket mer transparenta än era kollegor på den privata sidan.
Ni har offentlighetsprincipen att ta hänsyn till.
Ni måste bedöma när sekretess ska gälla i fall med enskilda.
Ni måste räkna med överraskande läckor på grund av det politiska spelet.
Ni måste alltid kunna medieträna era chefer, talespersoner och ibland politiker för att svara inför medborgarna med de bästa argumenten. Även sociala medier och krishantering ställer speciella krav.”

Många från offentlig förvaltning hörsammade detta och workshopen blev väldigt uppskattad.

Det här får du lära dig:

  • Hur hanterar jag nervositet hos talespersonen?
  • Hur får jag motsträviga chefer och talespersoner till rätt ”mindset”, att förstå medielogiken?
  • Hur plockar jag fram talespersonens bästa mediala jag inför olika typer av media med hjälp av klassisk retorik?
  • Hur bygger jag ”bryggor” och undviker papegojmetoden?
  • När och hur använder jag videokamera i träningen och när är det klokast att avstå?
  • Hur får jag experter att sluta krångla till det i onödan?
  • När är det bäst att ta in en extern medietränare?
  • Hur får jag chefernas gehör för att viktiga medieframträdanden alltid måste förberedas?
  • hur coacha talespersoner som kommunicerar via sociala medier?
  • Krishanteringens agenda – fem steg för framgång

Jag ger deltagarna de slides jag brukar använda, samt en PDF efter avslutad workshop med mina 20 bästa medieträningstips i punktform.

Jag skickar också med ett diplom/intyg som visar att man gått min kurs.

Workshopen begränsas, som tidigare gånger, till 4o deltagare.

Här några röster från tidigare workshops:

Caroline Sörensen, Karlstads kommuns barn- och ungdomsförvaltning:

”Paul bjöd på ett batteri av konkreta tips för att lyckas med medieträning. Att få möjlighet att ställa frågor till ett riktigt medieproffs gav mig både inspiration och ny energi i mitt arbete, inte minst när det kommer till upplägg av vass mediecoachning.

Thomas Hartman,chef externa relationer och strategisk platsutveckling Region Västerbotten, på sin Facebook:
”Idag ett väldigt intressant möte ”Train the trainer” med Paul Ronge kring hans bästa praktiska tips kring mediaträning för mediatränare. Väldigt givande och intressant.”

Workshopen kostar 5 000 kr exklusive moms per deltagare. Sista anmälningsdag den 5 november. Vid fler än en deltagare från samma organisation rabatteras workshopen med 20 procent från och med deltagare nr två till 4 000 kronor.

Registrera dig här så kommer bekräftelse och länk till workshopen via mejl.

VÄLKOMMEN!

Paul Ronge

Uppdatering: Så här skrev Region Västmanlanda kommunikatör Lars Thomasson efter att ha gått igenom kursen den 15 oktober:

”Paul Ronges halvdagskurs Train the trainer är mycket viktig för alla som i sin kommunikatörsgärning stöttar, eller kommer att stötta, chefer och andra i deras kontakter med media. Det är en sak att själv förstå hur media fungerar, men hur förhålla sig till och hjälpa dem i organisationen som blir intervjuade i tidningar, radio och TV? Det är här den här kursen kommer in som en tidigare  missad pusselbit. Mindset och  mera mindset är vad det handlar om!”

Tack Lars, glad att du gillade!

 

 

 

 

 

 

2 reaktioner till “Ny omgång av ”Train the trainer””

  1. Hej Paul,
    Long time, no seen…
    Jag jobbar fortfarande drygt halvtid, bl.a. som medierådgivare och spökskrivare åt Sjukvårdspartiet Västernorrland. I den rollen har jag en viss koll på informatörerna på Region Västernorrland.
    De anser att de inte har någonting att göra med de som verkligen förekommer i den offentliga debatten om denna krisande region. Detta är en uppgift för respektive partis politiska sekreterare, menar dom. Regionens informatörer ska (får) bara jobba för regionens tjänstemän, menar man.
    Men också i det avseendet tycks man vara rätt passiva. För några år sedan avstod man t.o.m. medvetet från att över huvud taget synas i digitala och sociala medier. Den regeln gäller kanske inte längre, men någon aktivitet i dessa medier kan man ändå inte iaktta.
    Hur har du det nuförtiden? Bor du i Sverige?
    Mvh

  2. Hej du uppskattade kommunikationslegendar – och tack för intressant inspel! Överlag har de deltagare jag haft på mina workshops varit proffsiga, kunniga, dedikerade och spänstiga i sina frågor de ställt mig. Konkreta och specifika. så det du beskriver om Västernorrland verkar vara ett trist undantag isf. Jo, jag är kvar i Sverige och av Corona-skäl har vi inte varit i Frankrike sedan i februari. Jobbar nu jättemycket digitalt, har ju skaffat greenscreen, lampor och ny videokamera och kör workshops via Zoom och krishanteringar på distans. Går förvånansvärt bra att anpassa sig. Hur är det med din bror Per (min bästa chef när det begav sig). Bor han på Gotland?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *