Mitt förlag, Optimal förlag, kommer att ge ut min bok ”Sociala Medier – en halv sekund från ord till handling som e-bok.
”So what”, kan jag riktigt höra er gäspa. En intervjubok som helt och hållet handlar om sociala medier SKA ju ges ut i nätversion – allt annat vore paradox och tjänstefel.
Jag ska ändå erkänna att jag blev alldeles varm av Lisa med bloggen lisasfanclub som i posten ”Jag ligger i sängen med Paul Ronge” skriver om det fina papperet i boken och den härliga känslan av prassel mellan fingertopparna.
Älskar man livet så älskar man paradoxer.
Men visst har det mesta mitt förlag beslutat sig för att göra gjorts förr: Min bok kommer ut i alla format och på alla plattformar. Gladast är jag att den blir specialanpassad till iPhone och iPad, eftersom jag nuförtiden har blivit en riktig ”MacRonge”.
Jag är teknisk idiot, det gäller allt från strejkande franska gräsklippare till högteknologiska datorer. Men jag har hyfsad erfarenhet av kommunikation. Mitt bidrag blir att föreslå en massa bra länkar i boken, som stimulerar till att läsa den online och som ger alla möjligheter att sväva ut på egna utflykter.
Jag tar jättegärna emot tips på länkar som ni tycker skulle passa i min bok, självklart får ni ”credd” för det jag använder.
Vad boken kommer att kosta vet jag inte, det bestämmer förlaget. Men den ska innehålla ”extra allt”, ungefär som en pizza som man vräker extra ost och salami över. En pizza är ju, precis som pappersboken, begränsad i sitt format – vilket en e-bok egentligen inte behöver vara.
Optimal är ett förlag som ligger långt i framkant när det gäller e-böcker, många av de mest lönsamma böckerna är också teknikorienterade. Och åtminstone en sak blir helt ny: Förlaget vill ge ut tre av intervjuerna i särskilda e-böcker som säljs enligt Itunes-modellen. Det har, vad vi vet, inte gjorts förr. ”En lös Prince”, som jag köpte när jag tjyvrökte på tidigt 1960-tal har blivit en låt på iTunes, har blivit en intervju med förhoppningsvis ett gäng länkar. Utvecklingen går framåt!
Tre intervjupersoner har tillfrågats i dagarna och en har redan sagt ja: Christina Stielli, som nyss gav ut sin debutroman: ”Jag älskar dig inte”.
Det betyder att experimentet kommer att bli av. Åtminstone en e-bok är klar.
Christina har ett hjärta, en glöd och en empati som ger liv åt alla ettor och nollor som gäller i den digitala världen. Hennes intervju ser jag som en av de mest intressanta och jag ser verkligen fram mot hennes länktips.
E-boken med Christina kommer sannolikt inte att kosta mer än en tia!
Detta blir jättespännande och ligger helt i linje med Mattias Boströms, Piratförlaget, tankar. I min pappersbok lanserar han framtidsvisioner som att e-böcker ska kunna säljas och abonneras på i kapitelform enligt Spotify-modellen.
Varför ska boken överhuvudtaget kosta om det handlar om en ”sketen tia”? På en mycket trevlig kräftfest alldeles nyligen hos ”Dojan” aka Kristofer Björkman , den driftiga entreprenören bakom Newsdesk, lanserade jag min syn:
Jag vill ha ett system för tummen upp eller tummen ner som de gamla romarna i antiken hade. Betalning, även om det är en spottstyver, betyder för mig tummen upp – något du inte ser när produkten är helt gratis för läsare/ tittare/ lyssnare.
Min förläggare Christian Reimers skrev det här mejlet till de som vi ville få med i vårt ”Spotify-experiment”:
»Ditt kapitel« i Paul Ronges bok
Om ni vill hjälpa till med idéer och synpunkter på hur detta ska bli bra är jag oerhört tacksam.
/Paul Ronge
Uppdatering: Har ändrat tidigare skrivning ”Spotifymodell” till ”iTunesmodell”, vilket givetvis är vad det handlar om. Ibland blir det fort och fel.
Är glad för att jag kan få vara en del av projektet. Tack 🙂
Jag är ännu mer glad över att ha med dig! Du är en av de personer som allra mest tydligt visar att umgänget via sociala medier inte behöver vara blodfattigt, kallt och teknokratiskt utan precis tvärtom!
Kul med e-format och hoppas att boken kommer att kunna komma ut i fler versioner. Formatet erbjuder ju spännade möjligheter till uppdateringar.
Lycka till!