Medieträning, medierådgivning och krishantering

Kurser: Så kommunicerar du och bemöter drev i sociala medier

Sociala medier blivit ett allt viktigare inslag i all kommunikation. Ibland som en kraftig negativ förstärkning av ett traditionellt mediedrev, men också allt oftare som en fantastisk möjlighet för de som utsätts för drev att vara proaktiva, interagera med omvärlden och lindra verkningarna. Man kan till och med vinna, som jag skrev i denna bloggpost.

Jag är ingen ”sociala medier-expert” och har hållit mig rätt kallsinnig gentemot alla hallelujarop om sociala mediers välsignelse.

Men jag har skrivit intervjuboken ”Sociala medier – en halv sekund från ord till handling”, jag har varit mycket aktiv på Twitter, och Facebook samt har bloggat regelbundet i många år.  Framförallt har jag i mitt praktiska arbete under många år fått massor av erfarenhet av krishantering också gentemot sociala medier.

Så detta kan ses som påbyggnad och komplement till mina vanliga medieträningar på halv- och heldag.

Sedan april 2020, med den förlamande tragiska Corona-pandemin, gör jag gärna utbildningarna online, vilket förstås är säkrare, gör att man slipper resor och övernattningar och kan arbeta effektivt över hela Sverige (eller för den delen utomlands).

Jag använder samma koncept och erbjuder ”Så gör du när drevet går i sociala medier” på halv eller heldag.

Seminarium halvdag

  • Likheter och skillnader mellan traditionella och sociala medier i kris
  • Viktiga krisförberedelser att tänka på innan man går in på den sociala mediearenan
  • Hur kombinerar man olika plattformar som hemsida, blogg, Facebook, Twitter etcetera för att bygga ett immunförsvar inför krisen?
  • Hur kombinera krisplanen för att möta traditionella media med att också upprätta en krisplan för ett drev i sociala medier?
  • Exempel från både traditionella och sociala medier-kriser och vad man kan lära när båda dessa ”drev” förenas
  • Positiva och negativa exempel på när sociala medier använts för att möta ett traditionellt mediedrev i Sverige
  • Lärdomar från konkreta fall.
  • Diskussion kring Din krispolicy för sociala medier

Seminarium heldag

Förutom att mer tid ges att gå på djupet på de punkter som erbjuds för halvdagen, ska heldagen vara en workshop där Din egen sociala medier-policy, krispolicy, etcetera diskuteras mycket mer inträngande och där dokument kan granskas och bearbetas. I mån av tid kan även utkast till nya dokument författas.