Medieträning, medierådgivning och krishantering

Om Paul Ronge

Jag fick mitt presskort 1975 och var sedan arbetsmarknadsreporter och politisk journalist i drygt 20 år på Folket, A-pressen, SVT Rapport, Aftonbladet och Expressen.

1984 fick jag Näringslivets Fonds pris för bästa näringslivsjournalist.

På Aftonbladet stack jag emellan med att vara journalistklubbens ordförande i två år och var medlem av Svenska Journalistförbundets stora förhandlingsdelegation.

Jag var också VD på Aftonbladets dåvarande dotterbolag Hierta Nymedia som producerade kundtidningar för bland andra Ericsson, Sparbankernas Bank, Industriförbundet och ABB.

Mina största scoop var avslöjanden om ekonomiska oegentligheter som ledde till Transportbasen Hans Ericsons avgång 1980 och fallskärmsavtalet som ledde till LO:s ordförande Stig Malms fall 1993

Jag har bevakat regeringskriser och många dramatiska inrikespolitiska förlopp. Under 1990-talet var kriserna på Expressen nästan större än de kriser jag var satt att bevaka som reporter. Chefredaktörerna Erik Månsson, Christina Jutterström, Olle Wästberg och Staffan Thorsell hann passera revy innan jag slutade 1998 för att sadla om till PR-konsult med medieträning och krishantering som specialområden.

Som PR-konsult har jag sedan dess haft en enorm nytta av alla de erfarenheter jag drog på redaktionerna för några av Sveriges största medier.

Under sex år drev jag PR-företaget Ronge Kommunikation AB tillsammans med min son Mattias.

År 2009 gav jag ut boken ”När Janne Josefsson ringer – så klarar du pressen” på Optimal Förlag.

Från år 2010 driver jag min verksamhet i egen firma, Paul Ronge Media AB.

I juli 2010 utkom min andra bok, ”Sociala Medier – en halv sekund från ord till handling”.

2011 vann jag på Spinngalan Cisions pris för den PR-konsult i Sverige som har störst digitalt inflytande.

pressbilder