SCA-skandalen: I ett drev blir alla dummare

Så har då också SCA:s VD Jan Johansson fått sparken i härvan som gått över i mutanklagelser och rättsprocesser och aldrig verkar ta slut.

Hela historien om Industrivärdens och SCA:s högsta toppar, med privatjet till internationella fotbollsmatcher, hämtning av sprit glömda  plånböcker och döda älgar med helikoptrar, ibland med revisorer som medresenärer som skulle granska hela soppan, har rullats upp av Svenska Dagbladet som  därmed fått årets scoop.

”Utrensningen blev oundviklig”, skriver tidningens kommentator Carolina Neurath som menar att ledningen arrogant brutit mot företagets  interna policys. Hon menar också att Johanssons avgångsvederlag på 22 miljoner borde räcka väl till nästa VM.

Historien är katastrofal för Industrivärden och SCA. Industrivärdens mångårige gigant och nestor Sverker Martin-Löf tvingades under vanhedrande former avgå i förtid. Den nytillträdande ordföranden för Industrivärden, Anders Nyrén är själv komprometterad av privatjetaffären. Industrivärden med döttrarna SCA och Sandvik, som är den tyngsta motvikten gentemot Wallenbergsfären, riskerar sin successionsordning och kommer sannolikt att tvingas ägna sig åt varumärkesvård i åratal.

Jag intervjuades sent i går kväll, i egenskap av mediestrateg och krishanterare, av Aftonbladet och sade bland annat: ”De har agerat som tondöva brukspatroner”.

Med det sagt så är det viktigt att se att krisen alltid drabbar människor. Man talar om företag eller organisationer i kris, men de som verkligen drabbas är alltid människor. Det måste kännas oerhört tragiskt  för Sverker Martin-Löf som är så omvittnat skicklig som industriledare och haft en oerhörd tyngd, att i slutet av sin karriär bli ihågkommen för att ha haft fingrarna i syltburken  och för sina märkliga konspirationsteorier om ”kampanjer” och ”hemlig avlyssning”. Även om man kan vara hånfull och skadeglad så är jag också övertygad om att Jan Johansson hellre hade avstått de 22 miljoner han nu får om han bara sluppit schavottera.

Industritopparna tappade  helt enkelt fotfästet, levde i en bubbla där privatjet och helikoptrar bara blev transportmedel, som bussar och tåg är för de flesta andra. Vem har inte någon gång utnyttjat någon förmån eller ”fringis” som följer med jobbet?

Men faktum kvarstår, de har agerat som tondöva brukspatroner och det kan bara bero på två saker; antingen dåliga rådgivare eller att de inte tagit några råd från andra enligt principen ”kan själv”. I Martin-Löfs fall tyder ju det mesta på att han försökt krishantera sig själv och inte tagit råd från någon. Efter hans utspel om avlyssning kom bara en pinsam tystnad från Industrivärden och SCA. Hade det utspelet varit förankrat så hade väl någon kommunikatör ändå försökt leda ett så  sensationellt påstående i bevis?

Den första grundregeln är; krishantera aldrig dig själv! Under ett drev blir du snabbt dummare, tankarna mal och studsar som i en torktumlare, konspirationsteorier frodas, du kan helt enkelt inte tänka klart. När jag gjort dumheter (som lyckligtvis inte fått några större proportioner eftersom jag är en liten spelare) så har jag konsekvent ringt Mattias Ronge för hjälp, en av 5-10 branschkollegor som jag tycker förtjänar epitetet krishanterare.

Den andra regeln: När kritiken väller mot dig – försök se var media och kritiker har rätt! Gå inte direkt i försvarsställning och leta fel, för sådana kommer du alltid att hitta. Kan du visa förståelse för kritiken och snabbt reagera genom att korrigera fel så kommer du också själv att möta en större förståelse för varför det blev som det blev.

Riv plåstret snabbt! Och försök visa att du vidtagit de åtgärder som går att göra för att inte samma fel ska kunna hända igen. Och kommunicera i krisen. Har du inget att säga, därför att du som bäst analyserar vad som skett – berätta det!

Den tredje regeln: Välj rätt rådgivare. När du väljer tjänstebil så framgår prestanda tydligt, hästkrafter och tekniska data. Med rådgivare är det svårare. Men nog går det försiktigt att sondera med kollegor och då är det väl knappast optimalt att välja sådana som ofta misslyckas, även om de har tjusiga kontor och ett på ytan glänsande varumärke. Både interna kommunikatörer och externa konsulter ska naturligtvis vara på din sida och agera i ditt intresse. Men för externa konsulter gäller framför allt att de ska ha betalt för att säga obehagliga sanningar och våga vara obekväma. Om du seglar i hårt vatten är du ju mer betjänt av en skeppare som förstår sig på väder och vind (läs medielogiken) än av någon som är bra på att göra det bekvämt för dig och servera drinkar.

Läs gärna också Jeanette Fors-Andrée som skriver intressant om krishantering.

Paul Ronge

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *